De basic six (cockpit)
De basic six bestaat uit een zestal noodzakelijke instrumenten in de cockpit. Deze zes instrumenten kunnen worden onderverdeeld onder gyroscopische instrumenten en air data instrumenten. De gyroscopische instrumenten werken met een gyroscoop. De air data instrumenten werken met behulp van de luchtdruk, deze wordt gemeten door de statische poort en de pitot buis.
De basic six komt in een vastgestelde volgorde voor. In de afbeelding ziet u van links naar rechts de
airspeed indicator,
artificial horizon,
pressure altimeter,
turn and bank indicator,
heading indicator en
vertical speed indicator.
Gyroscoop instrumenten
De gyroscoop wordt door drie basic six instrumenten gebruikt.
Klik hier
Artificial Horizon
De artificial horizon wordt ook wel de kunstmatige horizon genoemd. Deze meter toont de stand van het vliegtuig ten opzichte van de omgeving.
Klik hier
Heading Indicator
De heading indicator is een soort kompas. Het wordt gebruikt om tijdens de vlucht te navigeren.
Klik hier
Turn and Bank Indicator
De turn and bank indicator geeft weer hoe de bocht gevlogen wordt. In tegenstelling tot de andere twee gyroscopische instrumenten maakt de turn and bank indicator gebruik van maar één gimbal ring.
klik hier
Air data instrumenten
Er zijn drie instrumenten in de basic six die gebruik maken van de luchtdruk. Er worden twee verschillende luchtdrukken gemeten. De statische druk en de totale druk. Als de statische druk van de totale druk aftrekt wordt de dynamische druk berekend.
Klik hier
Airspeed Indicator
De airspeed indicator wordt ook wel de snelheidsmeter genoemd. Dit instrument bepaald met behulp van de dynamische druk de snelheid van het vliegtuig.
Klik hier
Pressure Altimeter
De pressure altimeter wordt ook wel de hoogtemeter genoemd. Deze meet met behulp van de statische druk de hoogte ten opzichte van een ingesteld gegeven.
Klik hier
Vertical Speed Indicator
De vertical speed indicator meet hoeveel meter per seconde het vliegtuig stijgt of daalt. Dit wordt gemeten met behulp van de statische druk.
Klik hier