Cabelona » Specials » Cockpit
Cabelona: Informatie van A tot Z

De basic six (cockpit)

De basic six bestaat uit een zestal noodzakelijke instrumenten in de cockpit. Deze zes instrumenten kunnen worden onderverdeeld onder gyroscopische instrumenten en air data instrumenten. De gyroscopische instrumenten werken met een gyroscoop. De air data instrumenten werken met behulp van de luchtdruk, deze wordt gemeten door de statische poort en de pitot buis. De basic six komt in een vastgestelde volgorde voor. In de afbeelding ziet u van links naar rechts de airspeed indicator, artificial horizon, pressure altimeter, turn and bank indicator, heading indicator en vertical speed indicator.

Gyroscoop instrumenten

De gyroscoop wordt door drie basic six instrumenten gebruikt. Klik hier

Artificial Horizon

De artificial horizon wordt ook wel de kunstmatige horizon genoemd. Deze meter toont de stand van het vliegtuig ten opzichte van de omgeving. Klik hier

Heading Indicator

De heading indicator is een soort kompas. Het wordt gebruikt om tijdens de vlucht te navigeren. Klik hier

Turn and Bank Indicator

De turn and bank indicator geeft weer hoe de bocht gevlogen wordt. In tegenstelling tot de andere twee gyroscopische instrumenten maakt de turn and bank indicator gebruik van maar één gimbal ring. klik hier

Air data instrumenten

Er zijn drie instrumenten in de basic six die gebruik maken van de luchtdruk. Er worden twee verschillende luchtdrukken gemeten. De statische druk en de totale druk. Als de statische druk van de totale druk aftrekt wordt de dynamische druk berekend. Klik hier

Airspeed Indicator

De airspeed indicator wordt ook wel de snelheidsmeter genoemd. Dit instrument bepaald met behulp van de dynamische druk de snelheid van het vliegtuig. Klik hier

Pressure Altimeter

De pressure altimeter wordt ook wel de hoogtemeter genoemd. Deze meet met behulp van de statische druk de hoogte ten opzichte van een ingesteld gegeven. Klik hier

Vertical Speed Indicator

De vertical speed indicator meet hoeveel meter per seconde het vliegtuig stijgt of daalt. Dit wordt gemeten met behulp van de statische druk. Klik hier
Gyroscoop systemen

Gyroscoop systemen

De zes belangrijkste meetinstrumenten van een vliegtuig heten de basic six, deze zijn altijd bij elkaar in de buurt te vinden in een bepaalde volgorde. Deze volgorde is bepaald in ISA. Er zijn drie in…
Basis theorie air data en aerodynamica

Basis theorie air data en aerodynamica

In de wereld van de luchtvaart is er een standaard atmosfeer afgesproken. Dit is gedaan om de instrumenten te ijken die op luchtdruk werken. Om de werking van deze instrumenten te begrijpen is het noo…
Airspeed Indicator (snelheidsmeter)

Airspeed Indicator (snelheidsmeter)

De Airspeed Indicator geeft de snelheid van het vliegtuig aan, ten opzichte van de omringde lucht. Dit wordt Indicated Airspeed (IAS) genoemd. Dit instrument behoord tot de air data instrumenten van d…
Pressure Altimeter

Pressure Altimeter

De pressure altimeter is een hoogte meetinstrument, dat tot de basic six behoort. Deze meter werkt met behulp van de drukverschillen te opzichte van de atmosfeer. De druk wordt gemeten met de statisch…

Artificial Horizon (kunstmatige horizon)

De Artificial Horizon toont een kunstmatige horizon. Met dit instrument heeft de piloot overzicht van de stand van het vliegtuig. De Artificial Horizon werkt dankzij de eigenschap standvastigheid van…

Heading indicator

De heading indicator behoord tot de basic six. Met dit instrument wordt er gebruik gemaakt van een gyroscopisch kompas. De heading indicator wordt gebruikt om in een vliegtuig te navigeren. Dit instru…

Turn and Bank Indicator

De Turn and Bank Indicator wordt ook wel bochtaanwijzer en slipkogel genoemd in een vliegtuig. Deze geeft weer hoe een bocht wordt gevlogen. Ook dit onderdeel van de basic six maakt gebruik van een gy…

Vertical Speed Indicator

De Vertical Speed Indicator (VSI) geeft aan hoe snel een vliegtuig stijgt of daalt. Dit wordt ook wel de rate of climb genoemd. Het instrument werkt op basis van de verandering van de statische luchtd…
Gepubliceerd door Cabelona op 16-06-2011, laatst gewijzigd op 23-06-2011. Het auteursrecht van deze special ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Schrijf mee!